moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
LODOWCE – ICH EWOLUCJA I TENDENCJE ZMIAN WSPÓŁCZESNYCH (FAKULTET)
LODOWCE – ICH EWOLUCJA I TENDENCJE ZMIAN WSPÓŁCZESNYCH (FAKULTET)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: dr hab. Piotr Zagórski
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 2
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Studiowanie literatury 15
Przygotowanie do zaliczenia 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Pojęcie i funkcjonowanie systemu lodowcowego w warunkach globalnych zmian środowiskowych. Parametry definiujące lodowce. Dynamika lodowców i tendencje zmian. Prognozy i scenariusze przewidywanych reakcji lodowców na współczesne przemiany klimatyczne.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Pojęcie kriosfery i jej elementy.
  2. Pojęcie systemu lodowcowego i jego funkcjonowanie.
  3. Uwarunkowania powstawania lodowców.
  4. Typy lodowców.
  5. Lodowiec jako dynamiczny system otwarty
  6. Akumulacja i ablacja, ich uwarunkowania i zmienność w czasie - bilans lodowcowy.
  7. Struktura termiczna lodowców.
  8. Zmiany geometrii lodowców, metody pomiarów i rekonstrukcji.
  9. Prognozy i scenariusze przewidywanych reakcji lodowców na współczesne przemiany klimatyczne
Literatura:
  1. Baranowski S. 1977: Subpolarne lodowce Spitsbergenu na tle klimatu tego regionu. Acta Univ. Wratisl. 393;
  2. Jania J., 1993: Glacjologia. PWN, Warszawa;
  3. Jania J., 1996: Zrozumieć lodowce. PWN, Warszawa;
  4. Jania J., 2008: Konsekwencje globalnego ocieplenia dla kriosfery. Nauka, 3, 35-58.
  5. Marcinek J., 1991: Lodowce kuli ziemskiej. PWN, Warszawa.
  6. National Snow and Ice Data Center: http://nsidc.org/
  7. NOAA’s National Climatic Data Center (NCDC): http://www.ncdc.noaa.gov/
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu glacjalnego oraz poszczególnych jego komponentów. profil ogólnoakademicki - K_W03; P2P_W01, profil praktyczny - K_W03; P2A_W01
W2. Opisuje złożone związki i zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi komponentami systemu glacjalnego. profil ogólnoakademicki - K_W04; P2A_W01, profil praktyczny - K_W04; P2P_W01
W3. Ma wiedzę na temat globalnych problemów związanych z występowaniem lodowców i ich wpływem na środowisko lokalne. profil ogólnoakademicki - K_W06; P2A_W05, profil praktyczny - K_W06; P2P_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Wykorzystuje dorobek teoretyczny i empiryczny poszczególnych dziedzin geografii do interpretacji zjawisk i procesów glacjalnych; profil ogólnoakademicki – K_U01; S2A_U02, profil praktyczny – K_U01; S2P_U02
U2. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do formułowania sądów, opinii, prawidłowości, hipotez na temat różnych zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym, (glacjalnym). profil ogólnoakademicki – K_U11; P2A_U07; profil praktyczny – K_U16; P2A_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest świadomy konieczności stałego doskonalenia swoich kompetencji personalnych i zawodowych, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, motywuje innych do pracy nad własnym rozwojem, profil ogólnoakademicki – K_K01; P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07, profil praktyczny – K_K01; P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07
Metody i kryteria oceniania: Egzamin pisemny
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1, wykład - egzamin pisemny
Wymagania wstępne: Brak
Uwagi: